Monday 30 April 2012

10 Gurun Utama di Dunia


Kawasan gurun utama di dunia, kilk untuk besarkan gambar : link

Jom kita kenali kawasan gurun di seluruh dunia. Mengenali kawasan fizikal dan fakta tentang gurun. Jom teruskan membaca

  • Gurun panas meliputi 20% kawasan permukaan bumi. Sebahagian besarnya di hemisfera utara. Semua kawasan gurun terletak di kawasan tekanan tinggi hampir tropika iaitu antara 20 darjah U dan 30 darjah S.
  • Gurun terbesar ialah gurun Sahara ( sebesar USA ), meliputi bahagian utara benua Afrika sehingga bercantum dengan gurun Arab di Semenanjung Arab. Gurun sahara meliputi 11 buah negara antaranya Libya, Algeria, Chad, Mesir, Sudan, Magribi, Niger, Tunisia, Eritrea, Mauritania dan Mali.

  • Kawasan oasis Sahara. Oasis terhasil akibat hakisan angin yang berterusan sehingga ke lapisan air bawah tanah. Air yang keluar bertakung membentuk oasis. Oasis menjadi sumber air untuk tanaman seperti kurma, gandum, kapas. Biasanya kaum Badwi di pedalaman gurun Arab bergantung kepada sumber oasis ini. (sumber)


  • Kawasan gurun bukan sekadar pasir tetapi juga batuan unik akibat hakisan angin berterusan membentuk batuan yang unik. (sumber)


Kawasan gurun sahara di wilayah Libya : link
  • Gurun Atacama, Chile merupakan kawasan gurun yang paling kering di dunia. Hanya menerima 1mm hujan setahun!

Salah satu kawasan Atacama yang mempunyai jalan perhubungan : link

  • Gurun Thar merupakan gurun terkecil di dunia. Terletak di dalam 2 negara, India dan Pakistan
Kawasan Gurun Thar di wilayah India : link

  • Gurun Mohave di Amerika Utara popular di sana terutamanya terdapatnya Grand Canyon. Biasa juga dikenali sebagai Death Valley. Terdapat banyak kawasan Taman Negara di sini. USA memajukan kawasan gurun ini sebagai kawasan pelancongan serta kawasan tanah rizab kerajaan.
Pemandangan Taman Negara Joshua Tree : Link

Grand Canyon dengan sungai Colorado yang terkenal : Link
lSatu pemandangan luar biasa di Death Valley, batu tunggal bergerak akibat tiupan angin :link


  • Gurun Kalahari dan Gurun Namib terletak di selatan benua Afrika. Gurun Kalahari terletaknya Kalahari Game Reserve, satu kawasan perlindungan Taman haiwan kedua terbesar di dunia. Di sini terdapatnya haiwan liar seperti zirafah, dubuk, singa, harimau bintang, pelbagai jenis keluarga rusa anjing liar dan kijang. Di sini juga terdapatnya Kaum Asli Bushmen yang dipercayai merupakan penduduk asal di sini sejak ribuan tahun yang lalu. Mereka merupakan pemburu haiwan yang mahir serta sangat cekap dan dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan di kawasan Gurun Kalahari.
Pemandangan gurun Kalahari : Link


Kaum Bushmen menghidupkan api :Link

  • Kaum Bushmen hidup dengan memburu (lelaki) sementara kaum wanita biasanya hanya tinggal di perkampungan dengan mencari bijirin, telur burung atau serangga.
  • Antara tumbuhan utama gurun ialah pokok kaktus dan ratusan jenis rumput yang tahan panas dan kemarau. Biasanya ciri tumbuhan gurun, mempunyai daun yang sedikit atau banyak berduri, mempunyai batang yang disaluti lilin.
Welwitschia, satu-satunya tumbuhan unik yang hanya terdapat di Gurun Namib. Tumbuhan yang lasak dan tahan panas. link

  • Julat suhu di kawasan gurun biasanya sangat tinggi iaitu 35 darjah C. Suhu harian biasanya di dalam 40 darjah C dan waktu malam sangat sejuk dengan suhu hanya 5 darjah C. Kebiasannya hujan tahunan hanya 250 mm setahun.
  • Agen hakisan utama di gurun ialah angin, malahan proses luluhawa juga giat berlaku di sini.
  • Australia juga unik kerana mempunyai pelbagai jenis iklim termasuklah gurun panasnya yang terkenal dengan hidupan haiwan eksotik termasuklah haiwan berbahaya seperti ular.
  • Kawasan gurun dulunya dikenal pasti sebagai kawasan ekologi yang sangat pesat, namun akibat perubahan cuaca ianya berubah, hidupan haiwan dan tumbuhan dulunya yang mati membentuk bahan api fosil yang sangat bernilai tinggi iaitu petroleum atau emas hitam. Petroleum ialah sumber tenaga paling penting di dunia.
  • Di kawasan China terdapatnya Gurun Gobi dan Gurun Turkestan. Gurun gobi merupakan gurun yang terletak di wilayah autonomi, Monggolia ,China.
Unta liar di Gurun Gobi : link

Bukit Pasir di Gurun Gobi : link

Gurun Turkestan merupakan kawasan gurun di negara Turkestan , berjiran dengan Iran.

Kredit kepada http://www.lovehijau.com/

0 comments:

Post a Comment